Aktivity
Prestavba Prievidze bola v polovici 20. stor. chápaná z ideologického hľadiska doby a mala byť vzorom vo výstavbe moderného baníckeho mesta. Vtedajším mocným sa zrejme nepáčilo nič, čo trochu dýchalo históriou, čo dokumentovalo dávny vznik mesta, lebo po nich zostalo len torzo stavieb, či zákutí, dnes v iných mestách tvoriacich historickú časť. Na minulosť Prievidze zostali len spomienky, staré pohľadnice a fotografie z domácich archívov v nostalgickom pohľade na nevratný prerod mesta.
Aj preto sme naše úsilie zamerali na zmapovanie toho, čo nám tu ešte zostalo. V uvedených aktivitách je zhrnuté celkové smerovanie činnosti klubu v základných témach. Na ustanovujúcom stretnutí bol predložený súpis aktivít klubu, ktorým sa budeme venovať:
Ľudia a osobnosti
- Učitelia prievidzských škôl je veľmi vďačnou témou, pretože týmto prostredím prešli všetci školopovinní. I keď za študentských liet sme ku školám a svojim učiteľom mali „svoje výhrady“, postupom času, tak ako sa vynárajú spomienky na neopakovateľné študentské príhody, sa mení aj tento vzťah. Preto si skúsme spoločne pospomínať na tých, ktorí už spravidla nie sú medzi nami.
- Zber informácií o uplatnení absolventov prievidzských škôl.
- Významné ženy Prievidze a hornej Nitry je téma, na ktorej bude pracovať najmä skupina členiek klubu.
- Česi pôsobiaci v Prievidzi a na hornej Nitre je témou spolupracujúcich múzeí – Hornonitrianskeho múzea v Prievidzi a Okresného vlastivedného múzea Šumperk.
- Bádanie po osobnostiach pôsobiacich v Prievidzi.
- Návštevy významných osobností v Prievidzi.
- Pamätné tabule – súpis jestvujúcich, ale aj návrhy na nové.
- Genealógia rodín a rodov – je stále veľmi vďačnou témou. Preto je aj našim záujmom, aby sa o tom „kto je ten pravý Prievidžan“ zistilo čo najviac.
- Remeselníci – bolo obdobie, keď ich nebolo, keď sa posmešne nazývali „fuškármi“. Preto je našou ambíciou spísať v Prievidzi pôsobiacich remeselníkov a živnostníkov podľa odborov a miesta ich pôsobenia.
- Zber a prepisy spomienok Prievidžanov na „bývalé časy“, hlavne na obdobie spred roka 1950, keď mesto malo okolo 5000 obyvateľov. Nevylučujeme ani novšiu históriu mesta, lebo Prievidza sa najviac rozšírila v rokoch 1955 – 1960. Podobne je to aj po roku 1989, keď nastalo „skrášľovanie“ i skrášlenie mesta. Takáto činnosť prepisu pamätí sa niekedy nazýva orálnou históriou, alebo aj tzv. malou históriou. Je to história v nás tak, ako ju vníma každý človek – individuálne a nezameniteľne, preto sa pri jej spracovaní vyskytujú aj isté nezrovnalosti. Všetko vychádza z toho, ako tú ktorú udalosť jednotlivec vnímal a uchoval si ju vo svojej pamäti.
- Prievidžania vo svete je téma, na spracovanie ktorej využijeme práve túto internetovú stránku a budeme hľadať všetkých, ktorí cítia k mestu Prievidza akýkoľvek vzťah. V rámci svojich možností ponúkame aj spoluprácu v hľadaní rodín, či informácií o nich.
- Vráťme Prievidzi jej históriu – touto aktivitou chceme iniciovať navrátenie starých historických názvov území, ulíc a objektov v Prievidzi Prievidžanom.
- Dejiny židovstva v Prievidzi – mapovanie histórie a osudov židovskej národnosti, ktorá bola takmer celé jedno storočie súčasťou nášho mesta.
- Kňazi v Prievidzi, touto aktivitou chceme zostaviť čo najpodrobnejší zoznam kňazov všetkých konfesií (katolícka, evanjelická, židovská), ktorí v Prievidzi pôsobili.
Objekty a udalosti
- Vznik ulíc Prievidze a vývoj ich názvov – je témou zaujímavou, ale aj náročnou, pretože Prievidza má do súčasnosti 294 názvov ulíc, ktoré sa v priebehu storočí niekoľkokrát menili. Súčasťou by mali byť aj ulice v pridružených obciach, tzv. mestských častiach – Necpaly (v minulosti Necpaly nad Nitrou), Veľká Lehôtka, Malá Lehôtka a Hradec.
- Naša aktivita pod názvom Ruský cintorín vznikla na základe čiastkových informácií, podľa ktorých možno predpokladať, že v okolí nášho mesta na prelome rokov 1799 – 1800 zimovala ruská armáda vojvodcu Suvorova, vracajúca sa z napoleonskej vojny. Počas pobytu ich možno postihla epidémia, alebo podľahli zraneniam vo väčšom počte, preto zomrelých nepochovávali v centrálnom mestskom cintoríne, ale svojich mŕtvych pochovávali na osobitnom mieste „za mestom“. Možno tiež predpokladať, že to bolo v mieste ich tábora. A takto vznikol cintorín, na ktorý si ešte skôr narodení pamätajú. V pamäti im zostalo najmä to, že tam bol sad z jabloní. Pôvodné pietne miesto bolo zrušené rozoraním (pred rokom 1989) a ďalej bolo využívané ako poľnohospodárska pôda. Bádanie pokračovalo na jeseň roku 2008 zisťovacím geofyzikálnym prieskumom, ktorý vykonal Archeologický ústav SAV v Nitre. Na základe predbežných výsledkov sa odporúča vykonať niekoľko kopaných sond, ktorými by sa existencia cintorína mohla potvrdiť.
- Pretože sa údaje o niektorých udalostiach Prievidze zvyčajne opisujú, rozchádzajú sa podľa toho, z ktorého zdroja príslušný autor čerpal, preto je našim cieľom spracovať oficiálne Kalendárium udalostí Prievidze.
- Pokračovať v spracovaní prezentácií mesta.
- Pokračovať vo vydávaní Prievidzského občasníka a robiť prieskum, kam sa až dostáva.
- Pokračovať v súpise padlých obyvateľov mesta v oboch svetových vojnách.
- Spracovať vývoj názvov ulíc.
- Pokračovať v spracovaní kalendária udalostí Prievidze, v spracovaní prezentácií historických častí mesta, ale i vo vydávaní Prievidzského občasníka.
Rámcové témy
- Zber historických predmetov pre Hornonitrianske múzeum v Prievidzi.
- Archeológia a archeológovia v Prievidzi.
- Územné plány Prievidze.
- Výzdoba mesta – sochy, sgrafitá.
- Prievidzskí cestovatelia – história a súčasnosť.
- Návrhy na spracovanie biografií a bibliografií Prievidžanov.